Sjömack & hamnen

Välkomna att besöka oss i vår hamn! Även om vi inte är en gästhamn, är ni som kunder varmt välkomna att lägga till vid vår flytbrygga om ni skall besöka oss. Vi ber er bara att lämna plats för de som behöver tanka i vår sjömack. För er bekvämlighet finns en septiktankstömning längst ut på mittenbryggan, tillhandahållen av kommunen. Om ni skulle stöta på problem med tömningen, vänligen kontakta kommunen direkt. Vi ser fram emot ert besök!

Kommer ni sjövägen har vi en sjömack med både bensin och diesel som är öppen året runt – dygnet runt. Sommartid finner ni även glass från GB inne i butiken! 

Varför bensin 98 oktan?

För bensinmotorer till båtar är 98 oktan att föredra framför 95 oktan. Detta bränsle håller längre i tanken och innehåller mer energi och högst 5% etanol, vilket gör det bättre lämpat för bensindrivna båtar. Etanol kan orsaka problem för båtar eftersom det binder vatten lättare och kan vara aggressivt mot plast och gummimaterial i bränslesystemet. När bränslet ligger länge i tanken kan vattnet fällas ut och orsaka att motorn går dåligt eller stannar helt.

Vad du ska göra med din gamla dunk

Om du har en dunk med kvarvarande bränsle från föregående säsong och avser att använda denna för att fylla på nytt bränsle, bör du först tömma dunken på godkänd plats. Om dunken inte töms först, finns det en betydande risk att vatten blandas med bränslet, vilket kan resultera i att motorn inte fungerar korrekt.

Varför blankdiesel?

Hos oss tankar du diesel MK1 (miljöklass 1) B0 (0% bioinblandning). På Macken kallar vi detta “blankdiesel”. Till skillnad från landmackar innehåller vår diesel inte RME (rapsolja). Rapsoljan kan fungera som näring för mikroorganismer som kan finnas i dieseltanken och skapa alger som sätter igen båtens dieselfilter. Vi rekommenderar därför att du undviker att tanka din båt med diesel från en landmack för att undvika RME i tanken.

Blankdiesel har ett relativt högt cetantal, vilket innebär god tändvillighet och bra förbränning. Cetantalet är ofta avgörande för hur bra din dieselmotor mår och går, och är viktigare än dieselns energiinnehåll. Moderna dieselmotorer med lägre kompressionsförhållande men högre laddtryck jämfört med äldre motorer kräver högre cetantal för att vara lättstartade och gå bra utan onödigt slitage.