Vinterförvaring

Låt oss berätta mer om vårt koncept för
vinterförvaring!

Vinterförvaring hos Orust Marin

Med vinterförvaring hos Orust Marin lämnar du din båt vid vår brygga på hösten och hämtar den vid samma ställe på våren. Under vinterperioden ser vi till att din båt är helt redo för säsongen. Vår fullservice inkluderar bland annat auktoriserad motorservice, bottenmålning och underhållsladdning av batterierna. Dessutom genomgår båten kör- och funktionstest samt städas inför hämtning.

Båten står förvarad i en varm hall, vilket säkerställer att textilier inte möglar och att elektroniken bibehåller sitt goda skick.

Utöver detta finns det även möjlighet att extrautrusta din båt när du vinterförvarar hos oss. Kontakta vår personal för mer information och för att ta reda på vad vi kan erbjuda.

Försäkring och ansvar 

Du måste själv ha en båtförsäkring på din båt som är vinterförvarad hos oss. Det är den försäkringen som träder in om olyckan skulle vara framme. Orust Marin har en heltäckande företagsförsäkring för egna fel.

Vi arbetar med följande försäkringsbolag: 

  • Atlantica 
  •  Svedea 
  • Pantaenius 

Om du inte har båtförsäkring hos något av ovanstående försäkringsbolag kan du oftast vinterförvara hos oss, men kontroll måste ske innan så ditt försäkringsskydd är komplett. Vi förbehåller oss rätten att tacka nej till att vinterförvara din båt om ditt försäkringsskydd inte är tillräckligt omfattande.

Orust Marin kan alltid hjälpa dig så du har en båtförsäkring som är rätt för just din båt.

Skillnad mellan service och reparation

Vad är skillnaden mellan en motorservice och reparation? Vi reder ut förvirringen.

Vad är en service?

En motorservice innebär byte av motor- och bränslefilter, packningar och olja. En service fixar inte problem, den hindrar problem från att uppstå.

När ska du göra en reparation?

En motorreparation görs vid fel på motorn. Om motorn inte startar eller om den går dåligt kommer inte en service fixa problemet. Du bör därför boka in reparation av motorn. Viktigt att tänka på är att du fortfarande behöver serva motorn om du genomför reparation.

Möjligheter som vinterförvaringskund

Våra vinterförvaringskunder gillar att förbättra och uppgradera sina båtar inför nästa båtsäsong. På vår hemsida beskrivs ett urval av våra installations- och eftermonteringstjänster. Berätta vad ni önskar vid inlämning av er båt så fixar vi det under vintern.

Vanliga frågor och svar

Varför ska båten stå i en varmhall?

Det finns många fördelar med att förvara båten i en varmhall. När du förvarar din båt hos oss garanterar vi en temperatur som aldrig understiger 16 grader, vilket förhindrar mögelbildning. Under sommarhalvåret samlar båtar på sig mycket fukt som behöver torkas upp under vintern; detta sker effektivt med våra avfuktare, vilket bidrar till att hålla din båt fuktfri och bibehålla dess värde. Moderna båtar har många elektroniska komponenter som inte mår bra av att stå i kall och fuktig miljö under längre perioder. Vid förvaring utomhus riskerar dessa komponenter att skadas eller sluta fungera helt. 

Min motor krånglar. Löser fullservice det?

Vid fel på motorn så ber vi dig att informera oss om det i samband med inlämning av båten, då detta med högsta sannolikhet inte åtgärdas av en service. Servicen förbygger problem, det åtgärdar inte dem. Utöver motorproblematik är det viktigt att ni anmäler andra problem till oss så tidigt som möjligt (helst vid inlämning), så hinner vi planera in arbetet och se till att lösa problemen innan ni vill hämta ut er båt till våren.  

Har ni plats för min segelbåt?

Nej, vi hanterar endast motorbåtar.

Jag vill bara förvara min båt hos er, inte serva, går det bra?

Nej, vi jobbar med ett helhetskoncept där vår målsättning är att lämna ut båtar som är i toppskick.

Hur många platser har ni kvar i vinterförvaringen?

Svårt att säga då våra nuvarande vinterförvaringskunder har förtur till platserna. Skicka gärna in offertförfrågan så återkommer vi med svar. Beroende på storlek så är det olika många platser kvar.

Hur fungerar inlämning och hämtning av båten?

Inlämning av vinterförvaring

Inlämning av båten sker i vattnet vid någon av våra serviceplatser i vår hamn. Ring alltid och anmäl att ni kommer för att lämna in båten, alternativt skickar ni in bokningsförfrågan via denna länk: https://www.orustmarin.se/service-och-tjanster/vinterforvaring/boka-inlamning-upphamtning/ . Inlämningen av båten görs senast precis innan isen lägger sig, vilket brukar vara i december.

Hämtning av vinterförvaring

Vi jobbar alltid med tio arbetsdagar i framförhållning vid hämtning av båt. Detta för att underlätta för oss i planeringen. Observera att vi har en maxkapacitet på 40 båtar per vecka, vilket betyder att vissa veckor blir fullbokade i förtid. För att garantera att du får njuta av din båt när du vill så rekommenderar vi att du bokar din upphämtningsplats i god tid: https://www.orustmarin.se/service-och-tjanster/vinterforvaring/boka-inlamning-upphamtning/.

Jag har en plastskada på min båt. Kan ni åtgärda det under vinterförvaringen?

Självklart fixar vi det. Vi har en plastverkstad där vi kan fixa alla plastskador på din båt.

Jag har en skada på min aluminiumbåt. Kan ni åtgärda det under vinterförvaringen?

Beroende på hur stor skadan är och var den sitter så kan vi eventuellt åtgärda problemet. Hör av dig till oss så undersöker vi ditt specifika fall.

Jag vill ha bogpropeller på min båt, kan ni installera det under vinterförvaringen?

Om din båt möter de strukturella kriterierna för att det ska vara genomförbart så kan vi absolut installera det!

Vinterförvaringsoffert

Fyll i nedanstående formulär för att få en offert på vår vinterförvaring.

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn
Motortyp